Digitaaliset palvelut ovat yritysten menestyksen ja selviytymisen ydin nyt ja tulevaisuudessa, toimialasta riippumatta. Ne ovat uusien palveluiden, tehokkuuden ja paremman käyttäjäkokemuksen mahdollistajia. Kyvykkyys jatkuvasti kerätä ja analysoida digitaalisissa palveluissa ja operatiivisissa toiminnoissa syntynyttä dataa mahdollistaa palveluiden, tuotteiden ja toiminnan kehittämisen ja optimoinnin sekä nopean reagoinnin muuttuneisiin tarpeisiin. Silloin data ja erityisesti sen rikastaminen ja ymmärtäminen ovat kiinteä osa operatiivista toimintaa työntekijästä johtoryhmään.
Digitaalisten palveluiden onnistumisen mahdollistajana on myös ympärille rakentuva ekosysteemi, jossa eri toimijat hyödyntävät ja tuottavat digitaalisen palvelun dataa. Tämän tyyppisten uusien datalähteiden tuominen ydinliiketoiminnan datan rikastamiseksi avaa uudenlaisia mahdollisuuksia luoda uusia palveluita ja kumppanuuksia, kehittää operatiivista toimintaa ja luoda uudenlaista osaamista ja kilpailukykyä markkinassa.
Esimerkkinä tästä maailmalla on vahvoja brändejä kuten Facebook, Amazon ja Alibaba, joiden menestys pohjautuu datan jatkuvan hyödyntämisen kyvykkyyteen palveluiden, tuotteiden ja toiminnan kehittämisessä. Kaiken mahdollistajana ja ytimessä on digitaalisen alustan kyvykkyys, jota voi hyödyntää ihan jokainen ja minkä kokoinen organisaatio tahansa.
Atean digitaalinen alusta mahdollistaa:
Tämä palvelukokonaisuus on Atean digitaalinen alusta (Atea Digital Platform eli ADP), jossa hyödynnämme pääosin Microsoft Azuren palveluita.
Digitaalinen alusta ei itsessään ole lisäarvo, vaan alustan valmius mahdollistaa nopeita kokeiluja liiketoiminnan tarpeisiin ja teknologisiin todentamisiin.
Liikkeelle pääset ketterästi, sillä Atea toimittaa alustaan suunnittelu-, käyttöönotto-, ylläpito- ja tukipalvelut. Lisäksi digitaalisten palveluiden ja nopeiden kokeilujen toteutus ja ylläpito ovat osana palvelutarjoamaa.
Petteri Halonen, Development Manager, Information Management.
Mikko Vesin - Director, Information Management. Mikko on digitaalisen liiketoiminnan ja dataohjautuvien palveluiden kehittämisen moniosaaja, jonka mukaan tiedon älykäs hyödyntäminen analytiikan avulla on avain palveluiden arvolupauksen muuttamiseen ja asiakaskokemuksen parantamiseen.