11-11-2021

Arvot ja teknologia

Teknologia parhaimmillaan auttaa meitä saavuttamaan merkittäviä edistysaskeleita. Teknologia on nykyään erottamaton osa nyky-yhteiskunnan toimintaa kaikilla alueilla. On kyse sitten ilmastonmuutoksen vastaisesta taistelusta, organisaatioiden tehokkuudesta ja tuottavuudesta tai yksilön mahdollisuudesta vaikuttaa. Teknologia ei kuitenkaan itsessään ratkaise mitään vaan me käyttäjät olemme muutoksen ajuri. Me ihmiset päätämme miten teknologia parhaimmillaan mahdollistaa meitä ja yhteiskuntaa toimimaan terveellisemmin, nopeammin ja paremmin.

Teksti on vierailevan kirjoittajan kynästä.
Vieraskynä
Yhteiskuntavastuu

Teknologia on mahdollistanut yhteiskunnan palveluiden, yritysten toiminnan, opetuksen sekä terveydenhuollon palveluiden jatkuvuuden menneinä haastavina aikoina jolloin me kaikki maailmassa olemme olleet uuden äärellä. Teknologiaa ei kuitenkaan kehitetty salamavauhtia näinä haastavina aikoina. Kaikki teknologia mitä me olemme hyödyntäneet esimerkiksi pysyäksemme yhteydessä toisiimme virtuaalitapaamisten muodossa, on ollut valmiina jo useita vuosia. Ei siis vaadittu mitään muuta kuin tarve ja halu muuttaa toimintaamme. Me ihmiset, käyttäjät, teimme muutoksen teknologian mahdollistamana. Se, mitä olemme oppineet teknologian avustamana tulee auttamaan meitä tulevaisuudessa tavalla, jota emme vielä edes ymmärrä. Virtuaalinen vuorovaikutus on tullut jäädäkseen mutta se ei tarkoita, että se syrjäyttäisi sosiaaliset tilanteet. Meidän tulee nähdä muutoksessa niin ne helpommin esiin nostettavat negatiiviset kuin myös positiiviset puolet. Molemmilla on tärkeä osa siinä minkälaiseksi me ihmiset, käyttäjät, muutamme huomisen.

Teknologian elinkaari

Teknologian elinkaaren ajattelu on yksi merkittävimpiä vastuita meille kaikille. Teknologian hankkiminen kestävästi ympäristöä huomioiden, teknologian käyttö oikealla tavalla oikeassa paikassa ja mikä tärkeintä, teknologian elinkaaren lopun suunnittelu jo hankintavaiheessa. Miksi emme jo hankintaa suunnitellessa asettaisi hiilineutraaliutta tavoitteeksi. Tämä on mahdollista, jos vain itse näin haluamme. Voimme nykyään osoittaa ICT-laitteiden hiilijalanjäljen ottaen huomioon tuotannon, logistiikan sekä viiden vuoden käyttöajan. Näin meillä on tieto, jota vastaan voimme tehdä korjaavia toimenpiteitä ja omalta osaltamme olla vaikuttamassa positiiviseen ympäristövaikutukseen. ICT-hankintoja suunniteltaessa voisikin siis olla vaikuttavinta miettiä, miten hankitaan sen sijaan, että mitä hankitaan.

Teknologian hankinnan tärkeimmät kysymykset

Digiloikasta on puhuttu paljon usessa eri yhteydessä. Itse digiloikkahan ei tarkoita yhtään mitään ilman vaikutusta, joka on saavutettu teknologian mahdollistamana. On kyse sitten etäopetuksesta tai etätyöskentelystä, keskustelu on aikalailla keskittynyt kysymykseen ”mitä”. Mitä pitää tehdä tai mitä on tehty. Itse tekeminen ja tulosten arvionti on luontaista meille kaikille mutta samalla tosiasia on: mitä emme näe, on helppo unohtaa. Jotta voimme olla huomenna parempia kuin tänään, on syytä kysyä itseltämme ”miksi” riittävän monta kertaa. Miksi teimme niin kuin teimme, miksi tapahtui mitä tapahtui. Näin pääsemme kiinni itse syihin ja pystymme arvioimaan miten toimia ylihuomenna. Teknologiaa hankittaessa tai myydessä mitä, miten ja miksi lienevätkin siis tärkeimpiä kysymyksiä.

Teknologian hankinta parempaa huomista ajatellen

Teknologian uusia innovaatioita ei tule kehittää vain teknologian takia vaan sen takia, että teknologia ottaa huomioon meidät kaikki. Me käyttäjät voimme hyödyntää teknologiaa luodaksemme parempaa huomista. Tällöin teknologia ja inkluusio ovat sopusoinnussa keskenään. Meillä kaikilla loistavat näkymät edessämme, kun teknologia on:

  • suunniteltu tuotettu kestävästi ympäristöä huomioide
  • kuljetettu ympäri maailman kestävällä tavall
  • hankittu ja myyty oikealla tavalla
  • otettu käyttöön älykkäästi
  • hallittu ja käytetty oikealla tavalla kustannustehokkaasti
  • sekä laitettu elinkaarensa lopussa oikealla tavalla kiertoon

Ajatuksia ja toiveita teknologian käytöstä ja roolista meidän kaikkien elämässä kanssamme jakoi Leif Ekebom, Business Partner Manager, Lenovo.

Finland Lenovo on yli 180 markkinalla toimiva teknologiaa jatkuvasti uudistava monimuotoinen ajattelijoiden ja innovoijien joukko. Yritys pyrkii tekemään maailmasta mielenkiintoisemman paikan ja ratkaisemaan vaikeita globaaleja haasteita. Lenovolla on yli 50 miljardin dollarin liikevaihto, satoja miljoonia asiakkaita ja neljä myytyä laitetta joka sekunti.