Snaijaatko fillarin päälle?

2015-06-23

Suomalaiset yritykset ovat tällä hetkellä kovassa digitalisaation informaatiotulvassa. Pitäisi tehdä erilaisia strategioita niin mobiilista, pilvestä kuin tietoturvankin osalta. Kaiken strategioinnin sivussa pitää tietenkin saada kauppaakin tehtyä - eli huolehdittua yrityksen perusliiketoiminnasta. ”Tiedätkö mihin keskityt? Ajatko sitä polkupyörää vai juoksetko sen perässä?”,  oma esimieheni kysyi joskus minulta. Stadilaisittain sanottuna: ”Snaijaatko fillarin päälle?”.  Kysymyksellään esimieheni vihjaili, että ymmärräthän keskittyä oikeisiin asioihin. Niihin jotka edesauttavat yrityksen etua.

Tässä on vissi totuus. Vaikka minustakin olisi kiva tehdä kaikkea jännää teknistä ja kokeilla uusia asioita, niin usein kuitenkin peruskäytäntö ja yksinkertaisin ratkaisu on paras. Tämä pätee myös uusissa IT-ratkaisuissa. Haasteena kuitenkin saattaa olla, että ehditäänkö asiaan syventymään tarpeeksi ja tekemään oikeita päätöksiä. Viime aikoina paljon puhuttu Lean-lähestyminen auttaa tekemään pieniä päätöksiä, kun suunta on valittu. Tämä on hyvä lähestymistapa, mikäli lopputulosta ei ole tarve määritellä vielä tarkasti.  Pienet askeleet oikeaan suuntaan valitun politiikan mukaisesti vievät eteenpäin.

Seuraavana kuvioon astuvatkin luotetut tahot, oman organisaation henkilöt ja toimittajien edustajat, joille voi soittaa pelkäämättä, että jotain palvelua tai ratkaisua tuputetaan vain myymisen vuoksi. Näitä henkilöitä kutsutaan ihan virallisestikin nimellä ”Trusted Advisors”.  Luottamus osaamiseen on avainroolissa. Toki päätös on aina itsellä, mutta asiantuntevan ja luotettavan verkoston ja henkilöiden kautta on turvallista mennä eteenpäin. Miten sitten kerään oman verkostoni haluamaltani alueelta? LinkedIn on hyvä tapa, mutta lähde ihan aluksi vain lähipiiristä ja hetken päästä huomaat, että sinulla on verkostossasi monen alan ammattilaisia. Mielestäni me emme Suomessa keskustele ja verkostoidu tarpeeksi.

Oletko itse verkostoitunut viime aikoina? Onko LinkedIn verkostosi ja profiilisi kunnossa? Snaijaatko fillarin päälle?

Hans Purola
Business Development
Hewlett-Packard Oy