Onko järkee vai ei?

2017-03-15

Mikko Laakkonen
Mikko Laakkonen Service Sales Manager

Toiset ne rakastaa nuorikoita, toiset ne palsamoi muumioita. Onko tässä elämässä mitään järkee? Tarkemmin ku aattelee käy päätä särkee! Onko järkee vai ei? Onko järkee vai ei??!?

Itse rakastan nuorehkoa vaimoani, kotona ei ahdista. Joskus töissä kuitenkin mietin, että onko mitään järkee siinä, miten monet firmat hoitavat IT-asioitaan. Tarkemmin ku aattelee käy päätä särkee! Tähän päänsärkyyn ei löydy toimivaa pilleriä vaan pitäisi ottaa se järki käteen ja ruveta tekemään asioita uudella tavalla.

Onko järkee, että vuonna 2017 jokainen meistä pystyy tilaamaan vaatteet, ruuan, taksin, lentolipun tai hotellihuoneen sekunneissa kännykällä – mutta jos duuni keskeytyy, ruvetaan kyselemään kaverilta ”mikäs se meidän helpparin numero oli”. Soitetaan, siis soitetaan puhelimella ja jonotetaan vuoroa johonkin ITIL-prosessiin, jonka tuloksena ongelma ratkeaa viikossa.

Ei mitään järkeä! Varsinkin nuorempi sukupolvi haluaa ratkaista ongelmansa heti – mieluiten itse. Nykyaikaisessa yrityksessä pitää pystyä antamaan loppukäyttäjille mahdollisuus ratkoa ongelmiaan itse, kuitenkin niin että takaraivossa säilyy järkevä kontrolli. Tiesitkö, että käyttäjätunnushallinta, salasanojen resetointi, sovelluksien asentaminen ja perustason vianselvitys ovat helposti automatisoitavissa?

Onko järkee maksaa työntekijälle vuodessa monia kymmeniä tuhansia euroja palkkana, mutta säästää satasia työkaluissa? Työntekijää kiukuttaa vajaatehoinen, ruma läppäri ja nämä muutamat sataset palavat jo ensimmäisen vuoden aikana pyörivää tiimalasia katsellessa.

Ei mitään järkeä! Kilpailu työntekijöistä on kovaa. On varsin edullista ja helppoa erottautua työnantajamarkkinoilla tarjoamalla kunnolliset työvälineet. Lisäksi kunnon työvälineillä työ sujuu mukavammin ja nopeammin eikä niiden tukemiseenkaan kulu niin paljon aikaa. Työntekijälle voi jopa antaa mahdollisuuden valita itse omat työkalunsa ilman lisäkuluja työnantajalle.

Onko järkee yrittää muutaman henkilön voimin pitää oman firman iiteetä pystyssä ja yrittää auttaa kaikkia loppukäyttäjiä?

Ei mitään järkeä! Ympärivuorokautinen valvonta, nopea reagointi ja palautuminen jouluaattonakin, riittävästi yleisosaajia sekä jokaisen tukifunktion syväosaajia tukemassa palvelin-, virtualisointi-, verkko-, integraatio-, automaatio-, SCCM-, Azure-, AD- tai muissa haastavammissa ongelmissa. Kuka edes haluaa sitoa omia resurssejaan tähän, kun liiketoiminta kaipaa digitalisaatiota ja innovointia? Kuka miettii vaikkapa Service Desk -toiminnallisuuksien automaatiota ja infrastruktuuripalveluiden ennakoivaa analytiikkaa? No sellainen yritys, jonka liiketoimintaa on tuottaa ja kehittää näitä palveluita.

Atealla on massiivinen määrä erilaisia mittauspisteitä asiakkaidemme digitaalisessa palveluketjussa. Valvomme verkkolaitteita, langattomien verkkojen käyttöä, palvelimia, pilvipalveluita, kännyköitä, pädejä, neuvotteluhuoneiden laitteita, infonäyttöjä, läppäreitä ja massiivista määrää yhteydenottoja tukeemme.

Meidän ei kannata jäädä odottamaan asioiden hajoamista. Kun meillä on käytössämme näin paljon dataa, voimme analysoida sitä, voimme ymmärtää, mistä asiat johtuvat ja millainen perhosvaikutus käynnistää tapahtumaketjun, joka päättyy siihen, että myyntipäällikkö Virtanen ei pääse kirjautumaan sähköpostiinsa.

Tylsä sisäinen IT ja perustietotekniikka voi olla yllättävän kiinnostavaa, kun siihen tuodaan uutta digitalisaatiota. Jos oikein hyvin käy, voit kenties viettää vuoden inspiroivimman työpäivän sen parissa yhdessä Atean asiantuntijoiden kanssa.