Miksi ostat tietotekniikkaa?

2016-06-15

”Mitä asiakas ostaa, kun hän tekee päätöksen tietotekniikan hankinnasta?”, kysyi minulta taannoin Sarhimaan Mika, joka luo HPE:lla hybridi-IT-markkinaa eurooppalaisille asiakkaille. Kokemukseni mukaan asiakas ostaa joko etuja liiketoimintansa edistämiseksi, hakee IT-infransa pyörittämiseen kustannussäästöjä tai tilkitsee vanhan ympäristönsä puutteita.

Mikäli sinulla on aina mielessäsi vain kaksi viimeistä syytä, olet valinnut tien, joka jossain vaiheessa päättyy omaan mahdottomuuteensa. Kustannussäästöjen jatkuva metsästys tai vanhan parsiminen eivät tuo sitä ketteryyttä, nopeutta ja ennen kaikkea kilpailuetua, millä jatkomenestys ratkaistaan. Menestys tulee siitä, että liiketoimintaa rakennetaan tietotekniikan avulla.

Ensimmäinen syy hakea jatkuvasti tietotekniikasta hyötyjä ja kilpailukykyä on tie menestykseen. Silloin et mene kulmahuoneeseen teknologiakylki edellä vaan etsit liiketoimintaa edistäviä ominaisuuksia, näet mahdollisuuksia ja haet jatkuvasti jotain uutta työtapojen muutoksista ja liiketoimintaprosessien uusimisesta.

Et osta videoneuvotteluratkaisua vaan matkakulujen säästöjä ja parempaa kommunikaatiota. Onedrive ei ole sinulle yhden teratavun tallennustila pilvessä vaan tapa, jolla työntekijät pääsevät jokaiseen tarvitsemaansa yrityksen dokumenttiin käsiksi mistä tahansa. Hankit työntekijöille hieman kalliimmat, mutta suuremmalla näytöllä varustetut älypuhelimet, joilla erilaiset digitaaliset palvelut ovat käytettävissä niin miellyttävästi, että paikasta ja ajasta riippumaton työskentely tulee luontaiseksi osaksi arkea. 

Mekään emme oikeastaan myy Skypeä, Onedriveä, Officea tai Windows 10:ä vaan autamme asiakastamme saavuttamaan mielekkäämmän ja tuottavamman tietotekniikkaympäristön, jossa vuorovaikutteisuus lisääntyy uusien viestittelytapojen avulla, ulkoiset sidosryhmät pääsevät osaksi projektin dokumentteja ja käyttäjät saavat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tehdä työtä paremmin. Autamme siis asiakastamme ensimmäiselle tielle kääntämään tietotekniikkatoiminallisuudet liiketoimintaa edistäviksi hyödyiksi.