Making IT great again

2016-11-01

Olipa kerran tietohallintojohtaja. Tietohallintojohtaja halusi rakentaa muurin valtaamansa alueen ja liiketoiminnan välille – ja pistää liiketoiminnan maksamaan sen!

Mikko Laakkonen
Mikko Laakkonen Service Sales Manager

Vanha kunnon IT-osasto, perinteisesti poissa silmistä ja poissa mielestä. Vanha kunnon IT-osasto herätti ennen vanhaan osassa yritysten liiketoiminnan edustajista usein pelonsekaista kunnioitusta. Nämä tyypit polttavat kaiken rahan, mitä sinne kaadetaan ja mikään ei silti toimi aivan niin kuin pitäisi. Ei kannata kuitenkaan ryppyillä IT-tyypeille. Heillä on siellä syvällä kellarin perällä punainen nappi, josta painamalla kaikki pysähtyy.

Vanha kunnon tietohallintojohtaja raportoi satunnaisesti toimarille, CFO:lle tai jotain sinne päin. Juu taisi se budjetti hiukan ylittyä, ensi vuonna tarvitaan vähän lisää, mutta ei tässä sen kummempaa – nähdään taas vuoden päästä. Tietohallintojohtaja tiimeineen tekee töitä lähinnä itselleen. Tämä sakki on jo ikuisuuden hoitanut hommansa kaikessa hiljaisuudessa. Ei meillä mitään pilveä tai automaatiohömpötyksiä tarvita, hyvin me ollaan tähänkin asti pärjätty.

Perinteiset perustietotekniikkaulkoistusyritykset ovat ihan yhtä pahoja, kuin vanhat kunnon tietohallintojohtajatkin. Myydään massiivisia kokonaisulkoistuksia, joissa tärkeintä on voittava hinta ja mahdollisimmat epämääräiset SLA-mittarit. SLA-mittareilla pidetään tietohallintojohtajana tyytyväisenä. Tälläkin mittausjaksolla täytettiin tavoitteemme 99,9-prosenttisesti. Palvelupäällikkö ja tietohallintojohtaja kilistävät taktisessa kvartaalipalaverissa kahvikuppejaan tyytyväisenä viis veisaten siitä, että loppukäyttäjiä kyrsii.

Maailma muuttuu, älä ole dinosaurus

Pinnan alla on kytenyt jo vuosia, mutta julistan loppukäyttäjien vallankumouksen alkaneeksi. IT-osastot eivät enää voi palvella vain itseään. Sekä IT-osastoilla ja ulkoistuskumppaneilla on kaksi uutta, tärkeää asiakasrajapintaa. Tärkeitä palveltavia asiakkaita ovat yritysten sisäiset loppukäyttäjät ja yritysten asiakkaat.

Jos IT-osasto ei mahdollista digitalisoituvaa työskentely-ympäristöä sisäisille käyttäjilleen tai digitalisoituvaa liiketoimintaa yrityksensä asiakkaille – digitalisaatio syntyy yrityksessä itsestään jossain muualla ja IT-osasto jyrätään. Dinosauruksia uhkaava meteoriitti näkyy jo horisontissa.

Jos et halua olla dinosaurus, unohda ITIL-prosessien hinkkaaminen ja SLA-prosenttien ja -minuuttien kyttääminen. Ota uudesta teknologiasta niskalenkki ja mieti miten omille työntekijöille saadaan parhaat mahdolliset edellytykset tehokkaaseen digitaaliseen työskentelyyn – ja miten yrityksesi liiketoimintaa voidaan tukea digitalisaation avulla.

Älä ole dinosaurus, älä ole neliö. Soita tai pistä viestiä niin jeesaan!