Käyttäjä on mobiiliratkaisujen keskiössä

2016-02-01

Anu Lallukka
Anu Lallukka Viestintäkoordinaattori

Helsingissä 2.2.2016 järjestetyn Atea Mobile Dayn aamupäivässä puheenvuoroja käyttivät Atean ja kumppaneiden Samsungin, Applen ja Citrixin edustajat. He kaikki olivat harvinaisen yksimielisiä siitä, että käyttäjä on mobiiliratkaisujen keskiössä.

Kun toimintaa ja sovelluksia viedään mobiiliympäristöön, on kuunneltava käyttäjien tarpeita sekä ymmärrettävä työnteon prosesseja, jotta mobiiliratkaisujen hyödyt saadaan parhaiten käyttöön ja investoinnit nopeasti kannattaviksi. Yksi päivän oivalluksista oli, että viimeistään silloin, kun valitaan mobiililaitteita työkäyttöön, on unohdettava statusasiat. Suuri osa mobiilista työstä on itse asiassa suorittavaa työtä: puhtaanapitoa, kotisairaanhoitoa, siivousta, koneiden tai teiden kunnossapitoa ja niin edelleen. Parhaat työkalut tuleekin varata heille, jotka käyttävät niitä työssään eniten. Laadukas tabletti tuottaa kodinhoitajan käytössä hankintahintansa takaisin nopeammin kuin toimistotyöntekijän pöydällä.

Mobiilin työn edellyttämät tietoturva, laitehallinta, applikaatiot, käyttöönotto ja pääsy tarvittaviin sovelluksiin ovat Atean kumppaneille arkipäivää. Sensitiivisen tiedon turvamiseen mobiilikäytössä on monia vaihtoehtoja ja turvaominaisuuksilla pystytään säätelemään laitteen toimintaa niin, että siitä voidaan muokata juuri tiettyyn tehtävään soveltuva työkalu.

Seuraavat Atea Mobile Dayt pidetään 4.2. Turussa ja 9.2. Tampereella yrityksille ja oppilaitosten edustajille. Jos et pääse tänä vuonna mukaan ja mietit, miten oma organisaatiosi lähtisi digitalisoimaan toimintaansa ja hyödyntämään mobiiliratkaisuja, ota yhteyttä! Atean työpajoissa kirkastamme organisaation tavoitteet sekä etsimme työnteon kipupisteitä ja pullonkauloja, joita poistamalla saadaan työstä tuottavampaa.