IT ja markkinointi - A match made in heaven

2016-10-10

Hanna Vesenterä
Hanna Vesenterä Marketing Director

Onko niin? Vai asuuko IT Marsissa ja markkinointi Venuksessa? Monessa tapauksessa lähtötilanne on hyvin tämän kaltainen. Mikäli yhteistä säveltä ei vielä ole löytynyt, kummankin osapuolen on työskenneltävä kovasti, että jatkossa lauluja lauletaan sointuvasti yhdessä.

Totuus on, että meillä markkinoijilla ole vaihtoehtoja. Asiakkaiden käytös on muuttunut ja he odottavat meiltä relevanttia ja personoitua kontaktointia. Meidän markkinointi-ihmisten on suunnattava fokus asiakaskokemuksen kehittämiseen. Data taas on asiakaskokemuksen sydän ja meidän tehtävämme on datan avulla ymmärtää paremmin asiakasta.

Tavoitteenamme on ymmärtää, miten asiakas toimii ostoprosessin eri vaiheissa ja missä kanavassa asiakkaamme liikkuvat. Me haluamme vastata asiakkaan tarpeeseen oikeaan aikaan ja tavata asiakkaamme siellä, missä asiakas haluaa meidät kohdata. Me haluamme myös ymmärtää, missä vaiheessa on markkinoinnin aika luovuttaa liidi myyjälle ja myyjän ottaa yhteyttä.

Tavoite on tiedossa ja sen saavuttamiseksi meillä ei ole kuin yksi vaihtoehto – alkaa seurustella IT:n kanssa, ja pyytää heitä auttamaan modernin markkinointi-infran rakentamisessa. Siinä on avain, jonka avulla pääsemme mukaan asiakkaan matkalle.

Ennen markkinointi kävi keskusteluja luovuudesta ja suunnitteli projekteja. Mutta luovuus ei enää yksistään riitä vaan luovuuden lisäksi tarvitaan tiedettä. Nykyään markkinoinnin suunnittelu- ja tiimipalavereissa keskustelemme markkinointiprojektien ohella siitä, minkälaisen markkinointi-infran rakennamme, miten automatisoimme kommunikaatiota, miten hallitsemme dataa, missä uudet nettisivut säilytetään tai miten varmistetaan, että tieto on turvassa.

Yhteinen kieli IT:n kanssa on siis löydettävä.  IT mahdollistaa meille integraatiot eri asiakastietoa käsittelevien järjestelmien avulla ja IT auttaa, kun on tarve saada uudet nettisivut Azuren pilveen. IT auttaa meitä rakentamaan, kehittämään ja hallinnoimaan markkinointi-infraa. Gartner suositteleekin, että markkinointijohtajilla tulisi olla on talon isoin IT-budjetti vuonna 2017. Perusteluita ei tarvitse kaukaa hakea.

Totuus on, että ilman toimivaa infraa ja datan hallintaa emme pysty vastaamaan asiakkaan tarpeisiin. Mikäli yhteistä säveltä IT:n kanssa ei ole vielä löytynyt, kannattaa kutsua oman talon IT-osaston kaverit kahville ja aloittaa keskustelu siitä, miten voitte yhdessä parantaa asiakaskokemusta ja mahdollistaa datan avulla tuottavat asiakaskohtaamiset. Tai käänny meidän puoleemme, kerro omista tavoitteistasi ja haasta meidät kertomaan, miten IT:n ja teknologian avulla mahdollistetaan digitaalinen asiakkaanmatka ja mitkä asiat ovat onnistumisen kannalta kriittisiä.