Digitalisaation vuoksi on varauduttava pahimpaan

2017-01-03

Oletko koskaan miettinyt sitä, kuinka haavoittuvaiseksi tietotekniikka on yhteiskuntamme tehnyt? Millaisen riskin palveluiden toimimattomuus aiheuttaisi sinun yrityksesi maineelle? Käyttökatkot päätyvät herkästi uutisiin ja vihaisten asiakkaiden reaktiot aiheuttavat hyökyaaltoja sosiaalisessa mediassa.

Digitalisaatio helpottaa arkeamme

Digitalisaatiosta on tullut jokapäiväinen osa elämäämme: aamiaispöydässä tarkistamme yön aikana tulleet viestit ja luemme päivän lehdet netistä, työmatkaa siivittää mielenkiintoinen podcast. Työpaikalla seuraamme myynnin kehitystä reaaliaikaisista raporteista, etsimme tarvitsemiamme tietoja verkosta ja käytämme pilvessä olevia työtiloja. Tieto lääkärin meille määräämistä lääkkeistä välittyy apteekin käyttöön sähköiseen reseptikantaan ja veroilmoituksen täytämme verkossa. Tämä kaikki on meille arkipäivää.

Taustalla kuitenkin tapahtuu paljon. Jotta me voimme käyttää tuttuja verkkopalveluita, taustalla on pitänyt automatisoida prosesseja ja integroida tietojärjestelmiä. Yksinkertaisimmatkin verkkosovellukset pyörivät palvelimilla moderneissa konesaleissa. Olemme tottuneet siihen, että kaikki toimii. Entä jos jonain päivänä näin ei olisikaan? Mitä silloin pitäisi tehdä? Miten voimme varautua siihen? 

Miksi käyttöhäiriöiden mahdollisuus pitäisi ottaa vakavasti?

Kaikki ovat työelämässä kokeneet sen hetken, kun verkko pätkii, sähköposti ei toimi eikä raporttiakaan saa ajetuksi ajallaan. Tällaiset ongelmat harmittavat, mutta niiden kanssa on totuttu elämään. Astetta vakavammasta asiasta on kyse, kun tuotantolaitoksen toiminta joudutaan pysäyttämään vain siksi, että lähettämö ei saa tulostetuksi lähetyslistoja. Sairaalassa potilaiden hoito vaikeutuu olennaisesti, jos potilastietojärjestelmä ei ole käytössä. Entä jos lämmönjakelu hyytyy helmikuussa? Mitä jos pankkikortit eivät toimi etkä pysty nostamaan käteistä? Tietojärjestelmien käyttöhäiriöt lamaannuttavat yhteiskunnan hyvin nopeasti.

Usein organisaatiot heräävät miettimään järjestelmiensä käytettävyyttä vasta kun vahinko on jo tapahtunut. Riippuvuus tietojärjestelmistä tunnistetaan laajasti vasta, kun on koettu käyttökatko, joka on vahingoittanut liiketoimintaa.

Onko teillä varauduttu käyttöhäiriöihin?

Yllättävän harva organisaatio on tosissaan varautunut käyttöhäiriöihin. “Tuurilla ne isotkin laivat seilaavat” tuntuu olevan asennoituminen monessa paikassa. Asiantuntijat kyllä tietävät haavoittuvuudet, mutta johto ei välttämättä ymmärrä asian merkitystä ennen kuin jotain tapahtuu.

Digitalisaatio kasvattaa käyttöhäiriöiden seurauksia merkittävästi, kun kaikki prosessit ja toiminnot ovat kohta kytköksissä verkkoon jollain tavalla. Sen vuoksi kaikkien yritysten ja julkisen puolen organisaatioiden on viimeistään nyt huolehdittava riittävästä toiminnan jatkuvuudesta. Julkisella puolella Valtionhallinnon tieto- ja kyberturvallisuuden ohjausryhmä VAHTI tarjoaa kattavan ohjeiston riskienhallintaan ja varautumiseen.

Millä tavoin käytettävyyden turvaamista tulisi viedä sinun organisaatiossasi eteenpäin? Osaatko suunnitella korkean käytettävyyden ympäristön, rakentaa katastrofivalmiutta ja huolehtia liiketoiminnan jatkuvuudesta? Palaan näihin asioihin tulevissa blogikirjoituksissa, mutta jos tuntuu, ettet voi odottaa niin kauan, ota yhteyttä!