Atea Focus syntyy yhdeksän kuukauden uurastuksella

2017-08-31

Onko mahdollista toistaa jotain asiaa lähes 30 kertaa ilman että siitä tulee rutiinia? Kyllä, ehdottomasti! Atea Focus järjestetään tänä syksynä 26. syyskuuta jo 28. kerran. Yhteistä kaikille Focuksille on kuitenkin aina se, että joka vuosi haluamme nostaa rimaa edellisvuodesta ja tarjota kävijöille laajan kattauksen edelläkävijöiden näkemyksiä ja asiantuntijatietoa alan huipulta.

Hanna Jaakola
Hanna Jaakola Marketing Project Manager

Itselleni tämän vuoden Focus-tapahtuma on jo kahdeksas laatuaan. Silti joka vuosi tammikuussa alkaessamme valmistautua tulevan syksyn Focukseen tunne on aina sama: mitä kaikkea uutta ja mahtavaa voimmekaan tänä vuonna esitellä Focus-vieraillemme!

Ensi kuulemalta ei ehkä uskoisi, että yhden tapahtumapäivän suunnittelu aloitetaan jo lähes yhdeksän kuukautta ennen h-hetkeä. Tapahtuman teema on yksi ensimmäisistä mietittävistä asioista. Tätä seuraa tuhansia eri työvaiheita aina isompien kokonaisuuksien suunnittelusta (kuten vaikkapa luento-ohjelma) aina pikkuruisiin detaljeihin (buffapöytien somisteet). Sitä mukaa kun päivät kalenterissa vähenevät ennen vuoden tärkeintä aamua, myös monisatarivinen to-do-lista lyhenee.

Kaikkein kutkuttavinta omasta mielestäni on nähdä se, miten niin atealaisten, kumppaneidemme kuin tapahtumaa toteuttavien tapahtuma-alan ammattilaisten usean kuukauden yhteiset ponnistelut kulminoituvat siihen pieneen, ohikiitävään hetkeen, kun ovet tapahtumapäivän aamuna avataan ja ensimmäiset kävijät astuvat Messukeskuksen käytäville noutamaan kenties aamun ensimmäistä kahvikupillistaan samalla tutustuen tapahtuman antiin. Focus on auki ja vuoden digitaalisin päivä voi alkaa.

Tapahtuman luonne on muuttunut vuosien mittaan paljon eikä Focustorille enää tulla ihastelemaan hurisevia ja vilkkuvia palvelinräkkejä kuten 90-luvulla. Jo oman Focus-historiani aikana ollaan päästy pitkälle – niin fyysisesti kuin ajatuksellisestikin. Ensimmäinen Focukseni oli Finlandia-talossa, mutta pian jo siirryimme tapahtuman kasvaessa isompiin ja toimivampiin tiloihin Messukeskukseen. Uskallan väittää (tai ainakin hartaasti toivon), että myös kävijälle tapahtuman vuotuinen kehittyminen välittyy laadukkaan kävijäkokemuksen muodossa.

Vaikka Focus vaatii isosti ajatustyötä, koordinointia ja suunnittelua sekä monien asioiden varmistusta (ja tuplavarmistusta) on Focus myös verta, hikeä ja onnistumisen riemua. Ei siis mitään, mihin en ryhtyisi suinpäin uudelleen, kunhan vain seisomisesta kipeytyneet jalat ovat saaneet pari päivää lepoa tapahtumapäivän jälkeen.

Tule katsomaan, miten onnistumme ylittämään odotukset tämän vuoden Focuksessa. Tavataan tiistaina 26.9. Helsingin Messukeskuksen Kokoustamossa!