Atea Focusta tehdään tiedolla, taidolla ja tunteella

2016-08-19

Sarita Laras
Sarita Laras Director, HR and Communications

Mikä on tietotekniikassa sellaista, joka on noin vuoden kuluttua asiakkaillemme tärkeää? Mitkä ovat seuraavan syyskuun megatrendit ja kuumimmat puheenaiheet? Kuka on halutuin puhuja? Tästä alkaa kiehtovan palapelin rakentaminen, jonka lopputuloksena syntyy Focus-ohjelma.

Olen ollut kymmeniä kertoja rakentamassa Focus-ohjelmaa ja rutiiniksi se ei muutu koskaan. Valmis ohjelma edellyttää yhteensä satoja tunteja kumppaneiden, Atean asiantuntijoiden, markkinoinnin, asiakkaiden, sidosryhmien ja vierailijapuhujien panosta. Se silti innostaa aina, koska se on samalla tekijöilleen loistava päivitys siihen, mistä nyt milläkin teknologian alueella puhutaan ja millaisia ongelmia arjessa ratkotaan.

Ensin määritellään pääteemat ja niiden alle terävimmät kärjet. Omat kumppanimme sekä Atean asiantuntijat miettivä tahoillaan ne kaikkein kiinnostavimmat asiat. Ei muuten tapahdu ihan hetkessä, kun yritetään haalia parhaat aivot yhteisen asian äärelle oikeaan aikaan.

Sitten viilataan ja hiotaan. Luennon otsikko on tärkeä, jotta se herättää kiinnostuksen. Luennon kuvaus on tuoteseloste, josta tulee käydä ilmi, mistä puhutaan, jotta kävijä osaa sen perusteella tehdä valintojaan. Jokaista puheenvuoroa viilataan niin kauan, että siihen voi olla tyytyväinen. Kun tuppaa olemaan perfektionistin vikaa, en useinkaan ole ensimmäiseen tai edes kolmanteen versioon täysin tyytyväinen, joten edestakaista liikennettä on hiomisvaiheessa paljon.

Kun sitten palaset ovat viimein kasassa, alkaa kiehtova ja samalla monimutkainen kokoaminen. Keskeinen kysymys on, miltä ohjelma näyttää kävijän silmissä. Mikä voi olla päällekkäin minkäkin kanssa, kun kaikki puheenvuorot ovat kuitenkin hyviä. Miltä aikataulu näyttää vaikkapa tietoturvasta tai digitalisaatiosta kiinnostuneen silmin. Minkäkokoiseen saliin mikäkin luento, montako ihmistä mahdollisesti tulee tätä luentoa kuuntelemaan. Hei, muistithan varmistaa puhujien aikataulut myös. Kenen pitää olla milloinkin ja missä. Ei kai sinne jäänyt typoja. Tuliko jostain vielä viime hetken korjauksia. Julkaisulupa nyt – enter!

Se on siinä - vuoden huipputapahtuma tarjottimella odottamassa kävijöitä.

Aivan fantastinen tunne tulee viimeistään silloin, kun tuhatpäinen kävijäporukka kulkee Focuksessa ohjelmalehti tai päätelaite kädessään ja näen, että he ovat poimineet Focus-tarjonnasta itselleen parhaat ja kiinnostavimmat luennot, räätälöineet itselleen omannäköisensä päivän. Silloin menen nurkan taakse – kädet nyrkkiin ja ”jesh!” tuo leveän hymyn huulille. Hetken siinä leijailtuani alkaa seuraavan vuoden suunnittelu. Meneillään oleva Focus on paras ikinä - paitsi seuraava, joka on vielä parempi.