Siirry sisältöön
Porin ihmettä tullaan katsomaan muualtakin Suomesta: kaupunki on hankkinut 4.–9.-luokkalaisille peruskoululaisille ja opettajille henkilökohtaiset digilaitteet. Uudet laitteet kestävät hyvin myös teinien reppujen liitoa.
Porin kaupunki, Kuninkaanhaan yläkoulu

Koulun nimi on suoranainen enne: Kuninkaanhaan yläkoulu on porilaisittain – jollei jopa valtakunnallisesti – ihan kunkku, kun puhutaan digitaalisesta oppimisympäristöstä.

Kunkku on toiminut pilottikouluna, kun oppilaat ja opettajat ovat viime vuosina testanneet eri laitevaihtoehtoja toimivan ja kestävän ratkaisun löytämiseksi. Ihan konkreettisestikin, näyttää Porin virtuaalikoulun rehtori Teemu Heino viskatessaan oman Chromebookinsa lattialle. Heittonsa päätteeksi hän virnistää säikähtäneille ilmeille: ”Ei mene rikki.” 

Nuorethan tapaavat heitellä reppujansa, joten laitteiden lujuutta onkin ollut syytä testata.

”Nämä kestävät teinien käyttöä. Nyt olemme löytäneet laitteen, joka toimii kuin sinisen junan vessa”, Heino sanoo.

”Pahin uhka on sokerilimsa”

Ilman Teemu Heinoa ja kaupungin it-päällikköä Jani Setälää ei Porissa oltaisi näin rytmikkäästi eteenpäin menevässä junassa. Viidessä vuodessa on tapahtunut todella paljon.

Kun juna lähti liikkeelle, kouluissa oli tyypillisesti yksi atk-luokka ja sekin jatkuvasti varattuna. Kaksikko päätti muuttaa suunnan. Vahvana tukena oli Kuninkaanhaan silloinen rehtori Taneli Tiirikainen, joka nykyään toimii kaupungin opetusyksikön päällikkönä.

Syksyllä 2019 Porissa jokaisen 4.–9.-luokkalaisen oppilaan repussa kulkee koulun ja kodin väliä Chromebook. Koneet hankitaan joka vuosi uusille 4.- ja 7.-luokkien oppilaille. Chromebookilla voi tehdä suurin piirtein kaiken mitä oppimiseen tarvitaan: hoitaa läksyt, kirjoittaa esseitä, hakea tietoa, tehdä diaesityksiä, palauttaa esitelmät. Pelejä koneisiin ei voi ladata, sillä laitteen tallennustila on vähäinen.

”Monissa kaupungeissa koulun laitteita ei saa viedä kotiin, mikä tarkoittaa, ettei sitten läksyjäkään tehdä sähköisesti”, Teemu Heino sanoo.

Porissa digitaalista oppimista halutaan tukea kaikin keinoin. Siksi valittiin laite, joka taittuu saranalla lukulaitteeksi ja jossa on kosketusnäyttö. Tärkeää on myös se, ettei käyttäjällä mene aikaa kirjautumiseen tai salasanalistan muistelemiseen, joten yksillä tunnuksilla pääsee lähes joka paikkaan Chromebook-ympäristössä. Tallentamisestakaan tarvitse huolehtia, vaan se hoituu automaattisesti pilveen.

Viskaamiskestävyyden tae on ruggerointi. Chromebook on suojattu kumipuskuroinnilla, ja siinä on tavallista enemmän joustavia osia ja kestäviä saranoita. Heino arvioi, että porilaisten 3 000 koneesta vain kymmenkunta on rikkoutunut repussa.

”Tämä laite ei mene vahingossa rikki, vaan siihen tarvitaan tarkoituksellista rikkomista. Pahin uhka on sokerilimsa.”

7 E -luokan äidinkielen tunnilla koululaiset työskentelevät Chromebookeilla.

Kone ei unohdu kotiin

Chromebookit ovat käytössä lähes joka tunnilla. Niin myös 7 E -liikuntaluokan äidinkielessä: tänään kirjoitetaan runoja ja haetaan inspiraatiota netistä.

”Laite auttaa kaikissa aineissa. On kätevää, kun asiat saa talteen yhteen paikkaan. Koneella tekstiä on helpompi korjailla ja lisätä, kun ei tarvitse kumittaa”, Petteri Leväjärvi kertoo.

Leväjärvellä kahden sormen kirjoittamistaktiikka kehittyi nopeasti sujuvaksi monisormijärjestelmäksi.

”Koneella kirjoittaminen säästää vihkoja ja kirjoittaminen on nopeaa, eikä käsi puudu. Matikan ja kemian kaavat kirjoitetaan toki vihkoon”, luokkakaveri Jessi Lope lisää.

Laite ei ole unohtunut kertaakaan Jessi Lopelta ja Petteri Leväjärveltä kotiin. ”Vihko saattaa kadota, mutta konetta ei niin vaan hukkaa”, Jessi Lope sanoo.

Koululaiset Salla Servo ja Taavi Leivo-Jokimäki istumassa nojatuoleissa Chromebookit sylissä.

”Kone säästää aikaa ja laajentaa lähteitä”

Ysiluokkalaiset Salla Servo ja Taavi Leivo-Jokimäki näkevät Chromebookin käytössä rutkasti hyötyjä.

”Sen avulla saa laajemmin tietoa kuin kirjasta. Näin pystyy vastaamaan paljon monipuolisemmin, eikä vain kirjasta suoraan”, Leivo-Jokimäki sanoo.

Salla Servosta on kätevää, että läksyt voi palauttaa heti. ”Opettaja näkee ne koneelta ja saa tarkistettua vaikka samoin tein.”

Molempien mielestä läppäri on loistoväline etenkin projekteissa ja esseissä.

”Esseet pystyy kirjoittamaan läppärillä melkein yhtä nopeasti kuin ajattelee. Kynällä kirjoittaminen ei ole niin nopeaa, ja ajatus katkeaa”, Leivo-Jokimäki toteaa.

”Opettajat voivat keskittyä olennaiseen”

Porissa opettajanhuoneissakin eletään vuosia edellä monia muita. Opettajanhuone on täysin sähköinen. Kaikki tieto – muistiot ja kalenterit – ovat Chromebookissa. Toimivan järjestelmän ansiosta opettajat saavat paneutua olennaiseen.

”Kun opettajan ei tarvitse enää olla oppilaiden tekninen tuki, hän voi keskittyä sisältöihin ja opettamiseen”, virtuaalikoulun rehtori Teemu Heino kertoo.

Oppikirjoja kirjoittanut ja jatkuvasti omia opetusmateriaaleja tekevä Heino on innoissaan myös laajasta työkalupakista, jota Chromebook-ympäristö tarjoaa.

”Opettajilla on kymmeniä eri mahdollisuuksia teettää eri tehtäviä. Oppimateriaaleissa skaala ulottuu koko maailmaan.”

Erityisopettaja Laura Penninkilammen mielestä Chromebook on helpottanut opetustyön arkea valtavasti. Penninkilampi tekee yhteistyötä lähes kaikkien koulun opettajien kanssa ja opettaa itse joka tunti vaihtuvaa porukkaa. Paikalla on 1–10 oppilasta eri luokilta, ja harvemmin kukaan opiskelee samaa asiaa.

”Kun oppilailla on ongelmia oman toimintansa ohjaamisessa, on tärkeää, että kone on yksinkertainen ja polku sovelluksiin ja tehtäviin on helppo. Se säästää hermoja. Myös automaattitallennus on todella tärkeä. Muistan kyllä, millaista ennen oli, kun oppilaalla olikin tallennus kokonaan unohtunut ja tehtävä sen takia kadonnut.”

”Innostusta motivaatiokuopassa oleville teineille”

Ennen Chromebookeja pelkästään koneelle kirjautuminen vei paljon aikaa opetustuntien alusta. Nyt tehtävien jakaminenkin on nopeutunut. Kun materiaalit ovat sähköisiä, siirtyminen aineesta ja aiheesta toiseen onnistuu nopeasti ja valinnanvaraa löytyy. Yksi voi tehdä kustantajan aineistoista digitehtävää, toinen mennä Quizletiin harjoittelemaan sanoja ja kolmas katsoa vaikkapa dokumenttia.

”Erityisopetuksessa kaikki pelillistäminen toimii todella hyvin. Monet turhautuvat nopeasti pelkkään kirjoittamiseen tai lukemiseen, joten moniaistilliset sovellukset sopivat heille parhaiten”, Penninkilampi kertoo. 

”Lisäksi kaikki viestintä ja suurin osa arvioinnista kulkee koneen välityksellä.”

Koneelta opettajan on myös helppo tarkistaa, kuka on tehnyt läksyt ja kuka ei. Myös versiohistoria on näkyvillä. Jos oppilas ei ole tehnyt oppitunnilla mitään ja yhtäkkiä kotona tiedostoon tulee nopeassa tahdissa täysin virheetöntä tekstiä, on opettajan helppo laskea yksi plus yksi. Joku on todennäköisesti ryhtynyt hommiin oppilaan puolesta.

Teemu Heinon mukaan Chromebook-ekosysteemi tukee myös jatkuvaa ja oppimista ohjaavaa arviointia. Automaattisesti pisteyttäviä pikku kyselyitä ja testejä pystyy teettämään sähköisessä ympäristössä helposti, ja oppimista voi tehdä tällä tavalla näkyväksi oppilaalle.

”Olen huomannut, että pistemäärien kerääminen jopa motivoi elämänsä motivaatiokuopassa olevaa teiniä.”

”Opettajia digioppiin välillä väkisinkin”

Digijunaan hyppääminen ei ole toki opettajilta käynyt ihan nikottelematta, mutta Teemu Heinolla ja Jani Setälällä on ollut resepti digirattaiden rasvaamiseen. Ennen kuin opettajat saivat henkilökohtaiset laitteet, heidät koulutettiin niiden käyttöön.

”Välillä väkisinkin. Kukaan ei yksinkertaisesti saanut konetta ennen kuin tuli koulutukseen”, Setälä kertoo.

Kaupunki järjesti koulutusta viikoittain. Kun syksyllä 2017 neljännet ja seitsemännet luokat saivat ensimmäisinä Acerin Chromebookit, edellisenä keväänä 500 perusopetuksen opettajaa koulutettiin sen saloihin. Parissa kuukaudessa koulutuksiin osallistumiskertoja oli yli tuhat.

”Koulutus oli koululta ja kaupungilta taloudellisesti iso satsaus opettajien poissaolojenkin takia, mutta se avulla onnistuimme, sillä nyt kaikki osaavat käyttää laitetta. Myös Chromebookin luotettavuus ja käytettävyys itsessään nopeuttivat opettajilla laitteen ominaisuuksien omaksumista”, Heino korostaa.

Heinosta ja Setälästä on tärkeää, että opettajilla ja oppilailla on samat koneet. Näin opettaja tuntee oppilaan laitteen logiikan.

”Niissä kouluissa, joissa opettajilla on eri laitteet kuin oppilailla, on ollut ongelmia”, Setälä sanoo.

”Atean rooli äärimmäisen hyvä”

Heinolla ja Setälällä on pitänyt jälleen alkuvuodesta kiirettä, sillä syksyn 2019 laitesatsi on syynissä. Testikäytössä on nyt neljän laitevalmistajan koneet. Uudet oppilaat saavat valitut laitteet elokuussa käyttöönsä. Jokavuotinen, noin 1 500 koneen hankinta hoituu kuntien Tieran kilpailuttaman verkkokaupan kautta.

”Atea on roudannut vuosittain tammi–helmikuussa maahantuojat tänne Poriin, hoitanut logistiikan ja neuvottelut hinnoista. Se on äärimmäisen hyvä. Minun ei tarvitse soitella, mitä on tarjolla ja millä hinnalla – sellaiseen olisi mennyt viikkoja. Nyt voimme verrata hintoja Tiera-verkkokaupan sisällä”, Setälä kiittelee.

Taloudellinen fakta on porilaisille selvä: vuosittain on käytettävissä puoli miljoonaa euroa, piste!

”Ostamme laitteet, mutta muuhun ei valitettavasti ole juuri rahaa käytössä. Työkalujen täytyy olla lähes ilmaisia”, Heino sanoo.

Seuraava steppi kaksikon työssä on jatkaa infran kehittämistä ja järjestelmäanalytiikkaa. Koneissa pitää olla tulevaisuudessa enemmän käyttömuistia ja tallennustilaa. Lisäksi Porissa käydään nyt keskustelua, pitäisikö oppilaslaitteessa olla myös kynä. Sellaiset alkavat olla jo hyviä ja hinnaltaankin kohtuullisia.

Tulevaisuuden suunnitelmissa opetuksessa siintävät virtuaalinen (VR) ja lisätty todellisuus (AR). Niiden hintalappu on vielä muhkea, mutta porilaiset haluavat pysyä hereillä ja olla etujoukoissa.

”Meillä kaikki kehittämistyössä olevat puhuvat samaa kieltä. Tällaisessa maakunnassa on kiva viedä eteenpäin digitaalisuuden  ja opetuksen hankkeita”, Heino hehkuttaa.

 

Näin laitteita testattiin

Porin Kuninkaanhaan koulussa luokkia jaettiin vertailuryhmiin, ja ne testasivat eri ohjelmistopohjaisia tabletteja ja kannettavia. Oppilailta ja opettajilta kerättiin käyttäjäpalautetta.

Kustakin luokasta yksi tai kaksi vastuuhenkilöä kirjasi, miten opiskelu sujui tunnilla. He kirjasivat esimerkiksi sen, kuinka kauan oli mennyt käynnistysongelmiin tai muihin teknisiin ja toiminnallisiin pulmiin.

”Aika nopeasti huomasimme, että Chromebookia käyttävillä luokilla ei juuri raportoitu teknisiä ongelmia. Tablettia taas pidettiin hankalana koulutyössä, mutta hyvänä viihdelaitteena”, Porin virtuaalikoulun rehtori Teemu Heino kertoo.

Myös Chromebookin kohtuullinen hinta tuki päätöstä.

Tiera Verkkokauppa

Porin kaupunki on Kuntien Tiera Oy:n osakas. Kuntien Tiera Oy on yli 390 kuntatoimijan omistama osakeyhtiö ja yhteiskunnallinen yritys, joka kehittää kuntien, kaupunkien ja hyvinvointialueiden ICT-palveluja verkostomaisesti yhteistyössä omistaja-asiakkaiden sekä muiden julkisten- ja kaupallisten toimijoiden kanssa.

Atean ylläpitämä Tiera Verkkokauppa on Suomen kattavin, kuntakentän käyttöön suunniteltu dynaaminen hankintajärjestelmä. Se helpottaa ja tehostaa kuntatoimijoiden ICT-laitteiden, -ohjelmistojen ja -palveluiden hankintoja.