Laddar meny
Kuva: Aino Huovio
NCC

Atean lähituki on NCC:n luottokollega

Teppo Leikas ja Jori Hovi ovat työskennelleet rakennusyhtiö NCC:n tietotekniikkapalveluiden parissa kollegoina pääkonttorilla jo seitsemän vuotta. Mitään tavallisia työkavereita tässä ei kuitenkaan olla, vaikka samassa kahvihuoneessa turinoidaankin. Teppo on nimittäin Atean työntekijä.

Aino Laakso

Teppo

NCC:stä tuli asemapaikkani vuoden 2007 elokuussa, ja varsinainen työantaja on kaiken aikaa ollut Atea. Vuosien saatossa tehtävät täällä ovat vaihtuneet, projekteja on tehty yhdessä useita ja vastuualueeni kasvanut. Olen työuraani tehnyt yhtä lailla NCC:ssä kuin Ateassa.

Päätyönä minä ja kollegani Henry Ahokas hoidamme paikan päällä Service Pointissa lähitukipalveluita, jotka NCC on ulkoistanut Atealle. Meillä on palvelupiste, jossa ratkomme erilaisia NCC:n työntekijöiden laitepulmia ja neuvomme tietotekniikan käytössä. Tavallisimpia tehtäviämme tällä hetkellä on esimerkiksi mobiililaitteiden kanssa auttaminen. Lisäksi paikkaan sidotut avuntarpeet, kuten neuvotteluhuoneiden tietotekniikan temppuilu, ratkeavat meidän avullamme ripeästi.

Hoidan myös Incident Managerin tehtävää yhdessä Henryn kanssa. NCC:n asiakkaiden käytössä on minun ja Henryn lisäksi Atean Service Desk, joka vastaa asiakkaiden pyyntöihin puhelimitse. Incident Managerin tehtävässä katsotaan työpyyntöjen ja ongelmien perään ja eskaloidaan niitä tarvittaessa. Ylläpidämme myös ratkaisutietokantaa, jossa on ohjeita Service Deskille.

Jorin ja muiden NCC:läisten kanssa koen itseni työkaveriksi, riippumatta siitä minne kenelläkin on työsopimus. Ei sitä täällä saman kahvipöydän ääressä mietitä.

Jori on työkaverina rehti ja suorasanainen. Jorista on helppo tietää, mitä hän tahtoo ja hänet on myös aina helppo saada kiinni. Painetilanteessa Jori toimii rauhallisesti ja selkeästi. Vaikka Jori onkin luonteeltaan asiallinen, hän on myös huumorimiehiä. Viljelemme työn arkeen liittyvää huumoria, etenkin tilannekomiikkaa. Toisaalta samastun myös atealaiseen identiteettiin, jossa ollaan asiakkaan puolella pöytää. Sitähän tämä todellakin on.

Ateaa ja NCC:tä yhdistää tekemisen meininki. Asioita on helppo viedä eteenpäin ja vaikka NCC on iso yritys, toiminta ei ole turhan muodollista. Täällä kannustetaan omien ideoiden esiin tuomiseen ja koen tämän olevan joustava, reilu työpaikka.

Jori

Henkilökuntamme tuntee hyvin Tepon ja Henryn kasvot lähitukipisteeltä. Tuttujen kasvojen ja toimivien henkilökemioiden ansiosta myös asiakastyytyväisyys lähitukipalveluihin on korkea. Paikan päällä moni asia ratkeaa nopeiten.

Teppo on monin tavoin linkkinä tietohallinnon sekä Atealle ulkoistettujen Service Point -lähituen ja puhelimitse palvelevan Service Deskin välissä.

Teppo tuntee tilanteemme ja talomme pitkältä ajalta ja on perehdyttänyt myös Service Deskin atealaisille yhtenäiset toimintatavat. Minulle on tärkeää, että tukipyyntö- eli palvelutikettijärjestelmä on läpinäkyvä, ja siinä yhteistyömme Atean kanssa on erittäin avointa ja Atean suunnalta proaktiivista. Tepolla on varsin itsenäinen rooli ja Incident Managerina hän myös paimentaa ansiokkaasti meidän tietohallintoamme. Kyse ei siis ole siitä, että minä käskytän ja atealaiset tekevät.

Teppo on rauhallinen tyyppi ja hoitaa suunnitellut sekä yllättävät hommat erittäin luotettavasti. Teppo on hyvä priorisoimaan, sillä hän tietää pitkäaikaisen yhteistyön ansiosta, mikä meille on kaikkein tärkeintä.

Työn arjessa emme juurikaan tee eroa emmekä mieti, ketkä ovat atealaisia ja ketkä ncc:läisiä. Teppo ja Henry ovat olleet mukana myös tiimipäivillämme ja teemme työtämme päivittäin hyvässä me-hengessä. Huumorissa suosimme tilannekomiikkaa ja atealaiset ovat siinä sisäpiirissä yhtä lailla kuin mekin.

Tepon ja Atean rooli on yhteistyön aikana muuttunut. Lähituen näkökulmasta esimerkiksi mobiliteettiin liittyvät asiat ovat hiipineet pikku hiljaa tehtävälistalle. Meidän kannaltamme ei enää ole niinkään iso juttu se, että meilit saa kännykkään, vaan mobiliteetti merkitsee sitä, että yhä useampi bisnessovellus on käytettävissä mistä ja millä päätelaitteella tahansa.

Olemme ulkoistaneet lähitukipalvelumme vähitellen. Palveluiden toimivuus perustuu luottamukseen sekä siihen, että Atea tuntee meidät ja liiketoimintamme tarpeet jo pitkältä ajalta.

Paikoilleen ei ole koskaan hyvä jäädä makaamaan ja nykytilannetta pyörittämään. Tepossa ja atealaisissa arvostan eniten sitä, että meillä on yhdessä kaiken aikaa pientä liikettä ja kehitystä vireillä.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer