Siirry sisältöön
Takaisin Inspiroidu

Moderni it-ympäristö tukee Pori Energian vastuullista energiantuotantoa

Kuva: Samuli Ahtiainen

Pori Energia tähtää 90-prosenttisesti hiilidioksidipäästöttömään energiantuotantoon vuoteen 2025 mennessä. Siksi yli 120-vuotias yhtiö on tehnyt rohkean digiloikan ja uskoo kumppanuuksien voimaan. ”Ihmiset, vuorovaikutus ja pehmeät arvot kovan teknologian ympärillä ovat meille tärkeitä”, sanoo yhtiön ICT-palvelupäällikkö Janne Jansson.
Pori Energia
Pori Energian ICT-päällikkö Janne Jansson seisoo auton edessä

Jazz-kaupunki Pori on myös valon kaupunki, sillä siellä syttyi Suomen toinen sähkölamppu jo 1800-luvun lopulla. Pori Energian tarina alkoi puolestaan vuonna 1898, jolloin kaupungin kadut saivat sähkövalaistuksen.

”Energiayhtiön on muututtava maailman mukana ja oltava utelias uutta kohtaan. Keväällä siirsimme sähkön myynti- ja palveluliiketoiminnan uusiin yhtiöihin. Toimitamme edelleen kaukolämpöä ja -jäähdytystä ja olemme mukana tuulienergiatuotannossa. Mietimme jatkuvasti, mitä uutta voimme tarjota asiakkaillemme tulevaisuudessa”, Pori Energian ICT-palvelupäällikkö Janne Jansson kertoo.

Digitalisaatio ja it-laitteiden elinkaaripalvelu tukemassa vastuullista energiantuotantoa

Yksi yhtiön tavoitteista on päästä 90-prosenttisesti hiilidioksidipäästöttömään energiantuotantoon vuoteen 2025 mennessä. Toiminnan kehittäminen on edellyttänyt yhtiöltä suuria strategiamuutoksia ja digiloikkaa. Muutosten tukena on toimintavarma, luotettava ja tietoturvallinen it-infrastruktuuri.

”Huoltovarmuuskriittisenä yhtiönä meidän on toimitettava sähköä, lämpöä ja jäähdytystä asiakkaillemme ja täytettävä velvoitteemme kaikissa olosuhteissa. Mitä sujuvampaa ja tietoturvallisempaa työmme on, sitä parempia palveluita voimme tuottaa ja kehittää. Esimerkiksi automaatiolla vähennämme manuaalista työtä ja siten virheiden määrää.”

Suomessa suurin hiilijalanjälki syntyy energiasektorilta, sillä energiaa tarvitaan yhteiskuntamme toiminnassa pysymiseen. Koska energiasektorin hiilijalanjälki on meidän kaikkien yhteinen, ei ole yhdentekevää, miten käyttämämme energia tuotetaan. Yksi tapa vaikuttaa hiilijalanjälkeen on huomioida se it-hankinnoissa. Atean kanssa toteutettavassa elinkaaripalvelumallissa Pori Energia tietää jo it-laitteita hankkiessaan, että laitteet päätyvät elinkaarensa päätteeksi tietoturvallisesti ja asiallisesti kierrätetyiksi.

It-arkkitehtuuri tuotiin uudelle vuosituhannelle

Pori Energian ICT-päällikkö Janne Jansson katsoo kohti, taustalla sähköjohtokeloja

Kunnianhimoiset tavoitteet tarkoittavat kovia vaatimuksia tekniikalle. Vielä muutama vuosi sitten Pori Energia ei hyödyntänyt pilven tarjoamia mahdollisuuksia esimerkiksi työryhmätyöskentelyssä ja kommunikoinnissa. Järjestelmien käytettävyys, tehokkuus ja turvallisuus ei vastannut nykypäivän tarpeita. Nyt tilanne on toinen. 

Atea ja Pori Energia aloittivat yhteistyönsä vuonna 2019. Sen jälkeen Pori Energian tietohallintoa ja it-infrastruktuuria on uudistettu merkittävästi.

”Hyödynnämme yhä enemmän pilvi- ja SAAS-palveluita. Jatkossa Officen voi käynnistää kännykällä tai millä tahansa tietoturvallisella laitteella. Iäkkäämpiä, sisäverkosta omilta palvelimiltaan käytettäviä tietojärjestelmiä emme kuitenkaan vie väkisin pilveen. Sen sijaan loimme oman sisäisen pilvi-infrastruktuurin eli modernin virtualisoidun palvelin- ja verkkoympäristön”, Janne Jansson kertoo.

Tietoturvalliset pilviratkaisut ja laitehallinta tehostavat työntekoa

Pilviratkaisut, kuten Microsoft O365 ja Teams, otettiin käyttöön ennen kaikkea tietoturvan ehdoilla. Uudet työvälineet tehostavat työntekoa ja tukevat etätyötä. Myös Pori Energian omat konesalit ja palvelininfrastruktuuri modernisoitiin huippunopeiksi, tehokkaiksi ja skaalautuviksi.

”Nyt kun tietoliikennelaitteet on saatettu 2020-luvulle, erilaiset tiedostohaut nopeutuvat ja työnteko muuttuu aiempaa joustavammaksi. Myös tietoliikennehäiriöt ja katkokset vähenevät”, Atean Account Manager Patrick Simon-Bellamy sanoo.

Tietoverkon valvonta- ja hallintapalveluilla on kriittinen merkitys. Konesalin laitteissa pyörivät Atean valvonta-agentit välittävät informaatiota valvomoon. Jos tietoliikennelaitteen virtalähde hajoaa, palvelimen levytila uhkaa loppua tai toimintaympäristössä tapahtuu jotain poikkeavaa, sekä Pori Energia että Atean palvelukeskus saavat hälytyksen.

”Laitehallinnan avulla infrastruktuuri pysyy tuoreena ja toimintakuntoisena, ja laitevalmistajien suosittelemat tietoturvapäivitykset menevät perille laitteisiin”, Simon-Bellamy kertoo.

Ripeää reagointia, kovaa teknologiaa ja vuorovaikutusta

Pori Energian ICT-päällikkö Janne Jansson seisoo

Energiayhtiöiltä edellytetään ripeää reagointia muutoksiin. Pori Energia arvostaa samaa myös yhteistyökumppaneissaan.

”Ihmiset, vuorovaikutus ja pehmeät arvot kovan teknologian ympärillä ovat meille tärkeitä, ja niitä olen yrittänyt tuoda koko yrityskulttuuriimme. Asioista on puhuttava avoimesti ja kriittisestikin. Yhteistyössä ei voi piiloutua sopimusten ja vakioitujen jäykkien prosessien taakse. Atea on vastannut toiveisiimme hyvin”, Janne Jansson kertoo.

Energiayhtiöt elävät haastavassa tilanteessa. Lainsäädäntö, teknologia ja kilpailukenttä ovat muutoksessa. Myös media asettaa paineita.  

”Julkinen keskustelu on johtanut koviin toimitusvarmuustavoitteisiin ja sanktioihin. Kun media revittelee sähkönsiirtomaksujen korotuksilla, pienelle palstatilalle jää asian ydin: toimintavarmuuden nostaminen uudelle tasolle”, Jansson sanoo.  

Perinteinen energia-ala on supistuva markkina. Jokainen yhtiö joutuu jatkuvasti keksimään itsensä uudelleen.

”Joka yrityksen on tultava lähemmäs asiakkaitaan ja lunastettava paikkansa arjessa. Olemme luoneet nahkamme it-ympäristön modernisoinnilla, tietoturvan parantamisella sekä turvaamalla työvälineiden nykyaikaisuuden. Näiden toimintaedellytysten viilauksen jälkeen voimme lähteä kehittämään palveluitamme uuteen suutaan. Pystymme tuottamaan palveluita, joita ihmiset oikeasti tarvitsevat ja joita on helppo käyttää. It tukee meitä muutostavoitteissamme.”

Pori Energian kanssa olemme rakentaneet yhdessä:

Pori Energia

  • Porin kaupungin omistama energiayhtiö
  • Perustettu vuonna 1898
  • Liikevaihto 141,5 miljoonaa euroa (2019)
  • Yli 50 prosenttia porilaisista asuu Pori Energian tuottamalla kaukolämmöllä lämmitetyissä kerros-, rivi- tai omakotitaloissa
  • Maakuntansa uusiutuviin luonnonvaroihin perustuva energiatuotanto
  • Tuulivoimalla tuotettua sähköä noin 74 milj. kWh ja vesivoimalla Kokemäenjoen ja Kymijoen vesivoimalaitoksissa tuotettua 200 milj. kWh vuodessa. Tämä vastaa noin 137 000 kerrostaloasunnon ja 15 100 sähkölämmitteisen omakotitalon tarvetta.
  • www.porienergia.fi

Tiera Verkkokauppa

Pori Energia on Kuntien Tiera Oy:n osakas. Kuntien Tiera hyödyntää kuntaomistajien yhteistä ostovoimaa ja yhteisen kokonaisnäkemyksen ohjaamaa kehitystyötä. Tiera Verkkokauppa on dynaaminen hankintajärjestelmä, joka helpottaa ja tehostaa ICT-laitteiden, -ohjelmistojen ja -palveluiden hankintoja. Laaja ja monipuolinen tuote- ja palveluvalikoima on valmiiksi kilpailutettu, aina saatavilla ja sen hinnoittelu perustuu toimittajien välillä toteutettavaan reaaliaikaiseen kilpailuun sekä jatkuviin kilpailutuksiin.

 

Tiera Verkkokaupan palveluntarjoajana toimii Atea Finland Oy, joka vastaa verkkokaupan kilpailutuksen mukaisesta tuotevalikoimasta, sisällön oikeellisuudesta ja ajantasaisuudesta.

Takaisin Inspiroidu
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer