Siirry sisältöön
Sairaalassa tietoliikenneyhteydet ovat kirjaimellisesti elintärkeitä. Potilashälytysjärjestelmä ja teho-osaston laitteet tarvitsevat verkkoa, ja siellä liikkuu myös kaikki potilaiden hoitoon liittyvä tieto. Satakunnan keskussairaalan tietoverkon uusiminen sujui kitkatta Atean ja Ciscon avulla. Ylläpitosopimus takaa, että Atean verkkoasiantuntijat ovat tavoitettavissa kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
Medbit
Medbit Oy on vuoden 2008 alussa toimintansa aloittanut julkisomisteinen osakeyhtiö, joka tuottaa keskitetysti Satakunnan, Vaasan ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirien alueen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon organisaatioiden tarvitsemat ICT-palvelut.

Sairaalaympäristö asettaa verkon muutostöille erityisen korkeat vaatimukset. Potilas- ja tietoturva on taattava kaikissa vaiheissa ja asennukseen liittyvät käyttökatkot pitää minimoida myös yöaikaan.

Atea toimitti Satakunnan keskussairaalaan Poriin uuden runko- ja konesaliverkon. Uudistuksen alkusysäyksenä oli pääkonesalin muutto uuteen rakennukseen. Hankkeen tilaaja Medbit on voittoa tavoittelematon julkisomisteinen yhtiö, joka vastaa muun muassa Varsinais-Suomen ja Satakunnan sairaanhoitopiirien it-järjestelmistä.

Hyvä taustasuunnittelu takaa onnistumisen

"Keskussairaalalle oli tärkeää, että järjestelmät pystyttiin siirtämään uusiin konesaleihin ennakoidusti, ja että kokonaisuuden käyttöönotto verkkoineen onnistui normaaleiden huoltotoimien pituisilla käyttökatkoilla. Tämä onnistui hyvän taustasuunnittelun ansiosta", konesali- ja tietoliikennetiimin tiimipäällikkö Juha Lähtölä Medbitistä kertoo.

Uudistuksen yhteydessä järjestelmien vikasietoisuutta parannettiin kahdentamalla ne eri konesaleihin. Niinpä järjestelmä kestää vaikka toisen konesalin menetyksen mahdollisessa kriisitilanteessa.

Ratkaisuja suunnitellessaan Atea valitsee johtavien valmistajien teknologioista asiakkaan tilanteeseen parhaiten sopivat. Konesaliverkoissa Atealla on hyvät kokemukset Ciscon Catalyst- ja Nexus-tuotteista.

"Pyrimme käyttämään verkkoratkaisuissa mahdollisimman systemaattisesti tuoteperheitä, joiden ominaisuudet pelaavat parhaiten yhteen", Lasse Nymark Ateasta toteaa.

Verkkoasiantuntija puhelimen päässä 24/7

Asiakas sai toivomansa avaimet käteen -toimituksen. Atea vastaa myös verkon valvonnasta eli varmistaa sairaalaympäristössä erityisen tärkeän luotettavan toimivuuden. Teknisissä kysymyksissä Atean verkkoasiantuntija on tavoitettavissa vuorokauden ympäri, viikon jokaisena päivänä. Mahdolliset vikatilat ratkaistaan yhdessä Medbitin kanssa.

Jatkossa uuden runkoverkon tuomia ominaisuuksia hyödynnetään segmentoimalla verkkoa toiminnallisesti loogisiin osiin. Näin saadaan määriteltyä selvät alueet, joissa tiedot kulkevat. Kaikki tieto ei kulje koko verkkoon, mikä parantaa tietoturvaa.