Takaisin Asiakasreferenssit
energia-ala ulkoistus konesali tietoverkko Digitalisaatio It-infrastruktuuri

Digitalisaatio on energia-alan arkea

Kuva: Matti Sulanto

Pohjolan Voiman ja Atean tiet ovat kulkeneet yhdessä jo vuosia. Konesalipalvelut ulkoistettiin Atealle vuonna 2012, ja vuoden 2015 alusta Atea ja sen kumppani Cinia ovat huolehtineet PVO:n tietoliikennepalveluista. Lisäksi PVO hankkii Atealta päätelaitteiden elinkaarenhallinta- ja lähitukipalveluita. Tiiviimpi, strateginen kumppanuus solmittiin vuonna 2014.

– Sähköinen tiedonsiirto, automaatio ja digitalisaatio yleisesti ottaen ovat olleet osa toimialan arkea jo parikymmentä vuotta. Jos mietitään vaikkapa vesivoimalaa, se toimii usein täysin miehittämättömänä. Kaikkia järjestelmiä käytetään etänä. Automaatioaste on Pohjoismaissa korkeampi kuin vaikkapa Pohjois-Amerikassa ja parhaillaan mietimme esimerkiksi keinoälyn parempaa hyödyntämistä tuotannon ohjaamisessa, Pohjolan Voiman tietohallintojohtaja Pekka Törmänen sanoo.

Kumppanuus ei ole sattumaa

Pekka Törmänen suosittelee ict-ulkoistusta harkitsevaa tutkimaan potentiaalisten kumppanien taustat ja aloittamaan yhteistyön vähitellen. Kriittisetkin palvelut uskaltaa hyvän harkinnan jälkeen ulkoistaa, mutta vain molemminpuolisen luottamuksen muodostuttua. Ulkoistuspalveluiden alussa tulee aina vaihe, jossa toimintamalleja hiotaan.

– Kiirettä ei kannata pitää. Meillä mietittiin pitkään esimerkiksi sitä, miten tietoliikennepalvelut siirretään häiriöittä omasta hallinnastamme Atealle ja Cinialle. Siirto sujuikin hallitusti ja ilman yllätyksiä, mutta alkuvaiheessa kesti jonkin aikaa, ennen kuin löysimme sujuvimmat tavat arjen pyöritykseen, hän sanoo.

Tietoliikennepalvelut pyörivät nyt moitteettomasti sovituilla nopeuksilla. Myös konesalipalvelut ovat tuoneet ict:n käyttökustannuksia tuntuvasti alas ja lisänneet joustavuutta.

– Säästöt vaihtelevat järjestelmittäin ja olemme tyytyväisiä myös siihen, että palvelut joustavat sen mukaan, miten paljon konesalikapasiteettia tarvitsemme. Arkihuolet, kuten huoltokatkokset, elinkaaren suunnittelu ja takuiden jatkamiset ovat jääneet meiltä kokonaan pois.

Paikallisuudella on painoarvoa

Eräs tärkeä tekijä PVO:n ulkoistuskumppanivalinnassa liittyy maantieteeseen. Valinnassa painoi paljon se, että Atealla on toimipisteitä samoilla paikkakunnilla kuin PVO:llakin on toimintaa.

– Kun muutama vuosi sitten uudistimme tietohallinnon toimintamalliamme, lähdimme siitä, että toimitaan verkostossa yhdessä osaavien kumppanien kanssa. Meillä on kolme henkilöä, jotka keskittyvät ict:n kehittämiseen ja lisäksi vaadimme kumppaneiltamme oman vastuualueensa jatkuvaa kehittämistä, Törmänen sanoo.

Törmäsen oma näkökulma ict-palveluihin on laajentunut. Hän on toiminut noin vuoden verran PVO:n tietohallintojohtajan roolin ohella Laanilan biovoimalaitoksen toimitusjohtajana.

– Kaksoisrooli on lisännyt entisestään ymmärrystä siitä, että tehokkaissa ict-palveluissa ei ole kyse yksittäisten nippelien säätämisestä vaan siitä että kokonaisuus pelaa fiksusti yhteen. Juuri siksi myös kumppaneistamme on löydyttävä halua ja kykyä tiiviiseen, kehittävään yhteistyöhön. Toimiala kehittyy ja teknologia kehittyy, joten paikoilleen ei voi kukaan jäädä köllöttämään.

Takaisin Asiakasreferenssit
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer