Siirry sisältöön
07-11-2018

Tulevaisuuden koulun rakentajat tapasivat Focuksessa

Mikä muuttaa lukemisen kokemiseksi? No virtuaalitodellisuus tietenkin. Tämän totesivat Juvanpuiston koulun ysiluokkalaiset, jotka testasivat uuden opetussuunnitelman mukaisia tehtäviä Atea Focus-tapahtumassa syyskuussa.

Atea Focus 2018 - Oppimisen maailma

Helsingin Messukeskuksen käytäviä kiertää joukko neljän hengen ryhmiin mobilisoituneita nuoria. He pysäyttävät ohikulkijoita kysyäkseen, miten uutta teknologiaa voitaisiin käyttää terveyden edistämiseen. Ulkopuolisen silmin nuorten touhu saattaa näyttää taidokkaalta verkostoitumiselta, mutta kyse on jostain muusta.

Nuoret ovat Espoon Juvanpuiston Yhtenäiskoulun ysiluokkalaisia, jotka ovat saapuneet Atea Focus -tapahtumaan testatakseen uuden opetussuunnitelman mukaista oppimiskokonaisuutta. Ensin he haastattelevat tapahtuman vieraita, sitten koostavat vastaukset esitykseksi ja lopuksi esittelevät tuotoksen muille luokkalaisille.

Ryhmän luokanvalvojana toimivan Ari-Matti Rautomäen mukaan oppimiskokonaisuuden pedagogisena tavoitteena on monien taitojen päällekkäinen harjoitteleminen samaan aikaan.

”Tuntemattomien ihmisten lähestyminen haastattelutilanteessa kehittää vuorovaikutustaitoja ja esityksen kokoaminen pilviympäristöön tietoteknisiä taitoja. Haastattelujen tekeminen kerryttää tietoja terveydestä ja teknologiasta. Koko homma tehdään tietenkin alusta loppuun ryhmätyönä”, Rautomäki kertoo.

Uutta opetussuunnitelmaa parhaimmillaan

Tehtävän takana on Otavan Oppimisen palvelut -yksikkö, joka on vuoden 2018 alusta lähtien kehittänyt uudenlaisia palveluita oppimateriaalien rinnalle. Yksikön liiketoimintajohtaja Markku Pelkonen kertoo, että Otava pyrkii verkostoitumaan aktiivisesti muiden opetuksen kehittäjien kanssa.

”Lähdimme Atean kumppaniksi ja mukaan Focukseen, koska uskomme, että paras tulos syntyy yhteistyöllä. Digitalisaation edetessä laitevalmistajilla on opetuksessa yhä keskeisempi rooli”, Pelkonen sanoo.

Vuonna 2016 julkaistussa uudessa opetussuunnitelmassa laaja-alainen oppiminen on nostettu kaiken aineopetuksen läpileikkaavaksi tavoitteeksi. Ideana on, että samalla kun oppilaille kertyy tietoa eri aihepiireistä, he kehittävät muitakin taitojaan. Tähän tähtäävät myös otavalaisten suunnittelemat monialaiset oppimiskokonaisuudet.

”Pyrimme rakentamaan uuden opetussuunnitelman mukaisia konsepteja koulujen hyödynnettäväksi. Eri opetusaineisiin rakentamamme kokonaisuudet kehittävät samalla vuorovaikutustaitoja, itsenäistä ongelmanratkaisua ja tietotekniikan hyödyntämistä”, Otavalla tuottajana toimiva Emilia Haapanen kertoo.

Virtuaalitodellisuus torjuu tylsistymisen

Jos vanhemmat sukupolvet opiskelivat monotonisesti paasaavaa opettajaa kuunnellen ja nykyiset monialaisten oppimiskokonaisuuksien parissa touhuten, niin seuraavilla tulee takuulla olemaan vielä hauskempaa.

Atea Focuksen esityksissä pohdittiin muun muassa virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia opetuksessa. Kun teknologia kehittyy entisestään, lukeminen voi muuttua kokemiseksi. Jyväskylän yliopiston opettaja Merja Juntunen ja opetusteknologian dosentti Mikko Vesisenaho käsittelivät näitä näkökulmia esityksessään ”Oppimisen kokemuksia ja tunne-elämyksiä VR:ssa”.

”VR-teknologia on jo nyt menestyksekkäästi mukana ammattiopetuksessa. Esimerkiksi erilaisten laitteiden käyttöä opetetaan laajasti simulaattoreiden avulla. Tulevaisuudessa keinotodellisuuden hyödyntäminen todennäköisesti laajenee”, Vesisenaho pohtii.

Lue lisää Atean Vuoden digitaalisin teko -kilpailun voittaneesta metsäkoneen opetussimulaattorista

Juntusen mukaan tunteilla on havaittu olevan yhteys oppimiseen. Innostuneisuus parantaa keskittymiskykyä, kun taas tylsistyneisyys torjuu sitä.

”VR:n avulla esimerkiksi historian opiskelusta voitaisiin tehdä innostavampaa viemällä oppijat tapahtumia kuvaavan simulaation keskelle.”

Tavallista puheliaampia vieraita

Haastattelukierroksen jälkeen Juvanpuiston ysiluokkalaiset istuvat Focuksen Oppimisen maailma -alueella säkkituoleissa purkamassa Focus-vieraiden vastauksia Microsoftin Teams -pilvipalveluun.

Ympärillä kaikuva keskustelujen kakofonia ja messuhallin ihmisvilinä eivät tunnu haittaavan koululaisten keskittymistä. He vaikuttavat tyytyväisiltä suoritukseensa.

”Ei jännittänyt yhtään. Olemme tehneet tällaisia tehtäviä ennenkin. Meillä käy koulussa usein vieraita, joita haastattelemme. Täällä se oli tavanomaista helpompaa, koska ihmiset ovat tosi puheliaita ja juttelevat mielellään”, koululaiset kertovat.

 

Janne Konttinen
Janne Konttinen Advisor, Education