Siirry sisältöön
07-05-2018

Kymmenvuotiaat koodaavat droneja englantilaisessa koulussa

Lontoolaisen Woodberry Downin ala-aste on uuden opetusteknologian pioneeri. Jyväskylän yliopiston kautta brittien kokemukset edistävät myös suomalaisten opettajien digiosaamista.

Kuva: Hanna-Kaisa Hämäläinen

Kaksi viisivuotiasta tyttöä riitelee kesken oppitunnin siitä, kumpi saa käyttää iPadia. Käynnissä on harjoitus, jossa ongelmia ratkaistaan pareittain. Yhdellä parilla on käytössään vain yksi laite. Toinen tytöistä purskahtaa itkuun.

Tehtävä ei etene ennen kuin lapset pystyvät ratkaisemaan tilanteen. Toinen tytöistä heltyy, halaa itkevää työkaveriaan ja antaa tämän pitää yhteistä iPadia. Ystävät ovat taas ystäviä.

”Kun ongelmanratkaisua harjoitellaan pareittain, harjoitellaan samalla myös neuvottelu- ja ryhmätyötaitoja. Usein nykyaikaiseen pedagogiaan sisällytetään muitakin tavoitteita kuin kirjatiedon oppimista. Tärkeää on myös osata soveltaa tietoa, esittää sitä ja luoda uutta”, professori Mirja Tarnanen Jyväskylän yliopistosta kertoo.

Tarnanen on saapunut tutkija Mikko Vesisenahon kanssa Lontooseen vieraillakseen BETT-koulutusmessuilla ja tutustuakseen lontoolaisen Woodberry Down Community Primary School -koulun tapoihin hyödyntää teknologiaa.

”Olin messuilla mukana jo toista kertaa. Ensimmäisellä kerralla pidimme itse kojua, jossa esittelimme muun muassa pelillisen oppimisen sovellutuksia. Tämä on loistava näköalapaikka seurata, miten opetusteknologia kehittyy”, Vesisenaho kertoo.

 

Kaikki opettelevat koodaamaan

Pohjois-Lontoossa sijaitseva Woodberry Down on kehittynyt alueelliseksi koulutuskeskukseksi, jonka moderneja IT-käytäntöjä käydään ihmettelemässä ulkomailta asti.

”Kyseessä on julkinen koulu, eikä tämä alue ole sosioekonomisesti Lontoon parhaasta päästä. On hienoa nähdä, että vähällä on saatu paljon aikaan näin nopeasti”, Tarnanen pohtii.

Kun oppilaat kasvavat, ryhmätyöt muuttuvat vaativammiksi. Paikalliset viidesluokkalaiset, eli 10-vuotiaat harjoittelevat ohjelmointia drone-lennokeilla.

”Kun vierailimme heidän tunnillaan, kysyin yhdeltä oppilaalta, mitä he ovat tekemässä. Sen lisäksi, että oppilas esitteli projektinsa, hän pystyi heti kertomaan, mitä ryhmä aikoo seuraavaksi tehdä: lisätä dronen lentoaikaa ja oppia myös ohjaamaan sitä paremmin”, Tarnanen kertoo.

Woodberry Down aloitti teknologiaa hyödyntävän oppimisympäristöjen uudistuksen vuonna 2012. Silloin kaikkiin luokkiin hankittiin kahdeksan iPadiä. Neljän vuoden kuluttua laitteita oli kymmenen luokkaa kohden. Koulun tavoitteena oli, että jokainen oppilas oppii koodaamaan edes vähän.

 

Opettajille digiosaamista ympäri Suomen

Jyväskylän Yliopiston yhtenä tehtävänä on kouluttaa opettajia Suomen kouluihin. Tutkijan pestinsä lisäksi myös luokanopettajana toiminut Vesisenaho kertoo, että opettajien perehdyttäminen uuden opetusteknologian hyödyntämiseen on haastavaa.

”Tämä kenttä muuttuu yhden työuran aikana useita kertoja radikaalisti. Siksi on tärkeää omaksua valmiudet oppia ja into kouluttautua yhä uudelleen”, Vesisenaho pohtii.

Yksi ponnistus suomalaisten opettajien digiosaamisen kehittämiseksi on opetus- ja kulttuuriministeriön Uusi peruskoulu -ohjelma. Osana sitä 2500 suomalaista opettajaa kouluttautuu ”digitutoreiksi” ja alkaa jakaa toisilleen parhaita digitaalisten välineiden hyödyntämisen oppeja. Lisäksi kaikki toimivat muiden opettajien tukena digipedagogisessa kehittämisessä omissa kouluissaan.

”Hanke pyrkii siihen, että opettajayhteisö jalkauttaa parhaat käytännöt suoraan kouluihin. Se on usein keskitettyjä koulutuksia parempi tapa levittää osaamista”, Vesisenaho sanoo.

”Vaikka yhteisön tuki on tärkeää, pitää opettajia kannustaa myös itsenäiseen, läpi uran kestävään ammatilliseen kehittymiseen. Ammatillinen oppiminen on tehokasta ja mielekästä, kun työtä tehdään tiimeinä”, Tarnanen lisää.