Siirry sisältöön
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu (SYK) tunnetaan ennakkoluulottomana opetuksen ja oppimisen kehittäjänä, jossa oppimistulokset ovat kansallista ja kansainvälistä huippuluokkaa. SYK pilotoi iPadien opetuskäyttöä ylä- ja alakoulussa. Uusi teknologia on lisännyt lasten motivaatiota ja oppimisen iloa.
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu

SYK:n kolmasluokkalaisilla iPadit korvaavat painettuja oppimateriaaleja ja tarjoavat mahdollisuuden uudenlaisiin oppimisen keinoihin. Seitsemäsluokkalaisten piloteissa uskonnon, ruotsin, äidinkielen sekä biologian ja maantiedon opettajat yhdistivät voimansa ja parsivat opetussuunnitelmistaan aivan uudenlaisia kokonaisuuksia.

– Oppimistuloksissa ei ollut merkittäviä eroja, sen sijaan motivaatio ja oppimisen ilo olivat korkeammalla niillä lapsilla, jotka olivat kokeilleet uudenlaisen teknologian kanssa oppimista. Toki myös tekniset valmiudet ja vuorovaikutustaidot paranevat, ja lapset omaksuvat jo koulussa sen mitä työelämässä aikanaan tarvitaan, SYK:n apulaisrehtori Sampo Lokki kertoo.

– Käytämme monipuolisesti opetusteknologiaa ja laitteita eri valmistajilta. Tableteista Applen tuotteilla on selvästi parhaat valmiudet ja toimiva ekosysteemi oppimiseen ja pedagogiseen hyödyntämiseen. Applen kautta olemme saaneet myös Apple Professional Development -koulutuspalveluita, Lokki sanoo.

Hankinnasta elinkaarenhallintaan

SYK hankki iPadit Atealta euroa/kk-mallilla, jossa Atea takaa, että käytössä on sovittu määrä toimivia laitteita, joihin on asennettu SYK:n tarvitsemat sovellukset. Atea ja SYK vastaavat yhteistyössä laitehallinnasta koko elinkaaren ajan.

–Hankinta- ja elinkaariasiat kannattaa suunnitella huolella. Silloin laitteiden saavuttua voi keskittyä niiden hyödyntämiseen osana organisaation ydintoimintaa. Alkuinto latistuu nopeasti ja laitteet pölyttyvät nurkissa, jos käyttö ei sujukaan, sanoo Atean Solution Manager Martin Lönnberg.

– Olemme saaneet Atealta ja Applelta erinomaista palvelua ja tukea pilottiemme kaikissa vaiheissa. Pelin henki on ollut se, ettei kukaan jätä toista yksin, Sampo Lokki kertoo.

Opettajan rooli muuttuu

 – Opettajan rooli on muutoksessa: opettaja on oppilaan yhteistyökumppani, jonka tehtävänä on auttaa oppilasta löytämään vahvuutensa ja tukea teknologian kautta ulottuvilla olevan valtavan tietomäärän hallinnassa, Sampo Lokki sanoo.

– Teknologia on nyt kehitysvaiheessa, jossa pedagogiikkaa voidaan aidosti ajatella uusiksi. Oppimiseen voidaan lisätä vuorovaikutteisuutta sekä parantaa mahdollisuuksia toisaalta yksilölliseen oppimiseen ja toisaalta ryhmätyöskentelyyn. Haluamme antaa oppilaillemme elämäänsä valmiudet ratkaista ongelmia yhdessä ja itsekseen, Lokki jatkaa. 

Kysy asiantuntijalta

Janne Konttinen
Janne Konttinen
Advisor, Education

Janne Konttisen vastuulla on opetukseen ja oppimiseen liittyvien palveluiden suunnittelu ja johtaminen. Hänen erityisosaamistaan ovat kaikki koulun digitalisaatioon liittyvät asiat. Jannen toimialuetta on koko Suomi.